Sunday 30 September 2012

MALU

bukan payah nak lebarkan mulut dan beri kelebaran yang paling manis
kau faham bagaimana untuk senyum bukan?
kau faham apa itu senyum?
tipikal melayu,kalau tak kenal,susah nak senyum
jangan bodohkan diri depan kaum lain

mudah buat persepsi terhadap kaum sendiri
tanggapan negatif terutamanya
kalau dia senyum kau kata dia nak tunjuk baik
kalau dia diam tak bertegur sapa kau kata dia sombong
aku tak faham manusia
dan aku tak faham diri sendiri sebab aku juga punya pengalaman sendiri

jangan jadikan kedudukan kau atau paras rupa kau sebagai satu tembok penghalang
bila kau mati kau berkumpul dengan orang yang tak secantik kau atau tak sekaya kau
masa itu Tuhan tak pandang kau kaya atau miskin
tapi pahala dosa kau

ahhh susahnya nak hilangkan rasa ini
keadaan sekeliling tak membantu aku untuk tepis rasa ini
kau boleh bayangkan keadaan sekeliling aku bukan?
dikelilingi mereka mereka yang berhati ego dikelilingi mereka yang hidup dalam satu kelompok
ya,termasuk aku
nampak tak aku di situasti yang mana?




No comments:

Post a Comment